Raahen Seutu kysyi. Uskotko, että Raaheen nousee vedyn tuotantolaitos?
Tuleeko Raaheen vedyntuotantolaitosta? – Ei näillä eväillä.
Raahe on ollut vetytalouden suunnitelmissa mukana kartalla – paperilla ja PowerPointeissa. Mutta todellinen kysymys ei ole, suunnitellaanko vetylaitosta, vaan rakennetaanko se todella. Valitettavasti vastaus on: ei ainakaan nykyisillä edellytyksillä.
1. Ei investointipäätöksiä – eikä näköpiirissä
Yksikään yritys ei ole tehnyt sitoumusta Raaheen rakennettavasta vedyntuotantolaitoksesta. Kaikki julkisuudessa esitetyt hankkeet ovat olleet "selvitysvaiheessa", "esisuunnittelussa" tai "edellyttävät tukirahoituksen ratkeamista". Näitä puheita on nyt kuultu jo kolme vuotta.
2. Kuka ostaisi vedyn – ja mihin sitä vietäisiin?
Vetytalouden liiketoimintaidea ei ole itsestäänselvyys. Vetyä voidaan kyllä tuottaa, mutta mihin se myydään?
-
SSAB:n minimill-hanke on Raahessa jäissä, eikä se todennäköisesti toteudu lähivuosina.
-
Ilman suurta vetyä käyttävää asiakasta koko tuotantoidea kaatuu alkuunsa.
-
Sähköautot eivät käytä vetyä, eikä Raahessa ole ammoniakkiteollisuutta, synteettistä polttoainetuotantoa tai vedyn jatkojalostusta.
3. Sähkönsaanti on epävarmaa
Suuret elektrolyysilaitokset tarvitsevat valtavasti sähköä – tasaisesti ja luotettavasti.
-
Tuulivoiman ongelma on satunnaisuus – vetyä ei tehdä silloin kun tuulee, vaan silloin kun pitää.
-
Fingrid ei ole taannut vedyn kannalta riittävää siirtokapasiteettia Raaheen.
-
Merituulivoimaa ei ole olemassa – eikä näillä sähkömarkkinoilla tule olemaankaan ilman miljardien valtiontukia.
4. Kannattavuus on nolla – tai negatiivinen
Vety maksaa tuottaa 4–10 kertaa enemmän kuin maakaasu tai kivihiili. Ja vaikka siihen saataisiin EU-tukea, investoijat katsovat liiketoiminnan kassavirtaa – ei hallituksen visioita.
-
Vedyn kilohinta on liian korkea, eikä markkinahinta kata tuotantoa.
-
Kukaan yksityinen sijoittaja ei laita miljardeja laitokseen, joka tekee vain tappiota.
5. Pohjois-Suomessa liian vähän infraa ja kysyntää
Vedyn kuljetus on vaikeaa, kallista ja energiaintensiivistä. Raahe on geografisesti epäedullinen, koska:
-
Ei ole vetytankkereita, putkiverkostoa tai jatkojalostusketjua.
-
Kuljetus junalla tai rekalla on käytännössä mahdotonta ilman massiivista infraa.
Vetyä ehkä joskus – mutta ei Raaheen, eikä nyt
Raahen sijainti, sähköinfrastruktuuri, asiakkaiden puute, investointien epävarmuus ja kannattamattomuus tekevät yhdestä asiasta varman:
Vedyntuotantolaitosta ei rakenneta ilman suurta ihmettä – eikä sellaista ole näköpiirissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti