tiistai 10. huhtikuuta 2012

Hollanti. Maa jossa julkinen liikkenne toimii

Lomareissu avartaa aina. Sanotaan? Viimeisin tutustumiskohdemaa Hollanti näytti kuinka julkinen liikenne kuuluu rakentaa. Vietetyt neljä päivää Utrechtissa, Haagissa ja Amterdamissa näytti ettei oman auton omistaminen Hollannissa ole tarpeellinen varsinkaan jos asut kaupungissa.
Pyörällä pystyt liikkumaan kaupungeissa, joissa pyörätiet muistuttavat meidän katujamme.
Suurkaupungeissa et toden-näköisesti jää auton alle vaan polkupöyrä on kulkuneuvo, jonka jyräämäksi jäät. Tarkkana pitää olla, koska ääntä ei kuulu ja pyörien vauhti on melkoinen.
Polkupyörä kuuluu perheen äideille samalla tavoin kuin johtajillekin. Johtajat polkevat töihin ja töistä kotiin liituraitapuku päällä ja nahkasalkku tarakalla poikittain.
Ensimmäisenä aamuna näky huvitti, mutta kaikkeen tottuu ja loppujen lopuksi asiaan ei enää kiinnittänyt edes huomiota. Polkupyörä ja julkinen liikenne niin muuta et hollanissa liikkumiseen tarvitse.
Menetpä mihin päin Hollanti hyvänsä niin tilanne on sama. Aina pääset määränpäähän johon olet menossa eikä sinun tarvitse huolehtia aikatauluista. Kävelet lähimmälle pysäkille tai asemalle ja toteat, että juna männöö justiinsa tai odotat maksimissaan vartin niin ratikka, linja-auto tai juna tulee ja pääset lähtemään. Ja hinta on muutaman euron.
Neljän päivän aikana matkustin 800-1000km linja-autolla, raitiovaunulla ja junalla ja käytin matkalippuihin n.50€. Edullista!
Mutta sitten syy miksi haluni kirjoittaa aiheesta syntyi?
Miten meillä täällä suloisessa suomessamme? Kuinka meidän julkinen liikenteemme toimii? Toisessa paikassa se toimii, mutta entäs pohjoisessa tai itäisessä suomessa? Siellä missä välimatkat paikasta toiseen ovat pitkiä ja julkista liikennettä ei ole nimeksikään. Kaupungista toiseen saatat päästä kyllä. Täälläkin pääset ainakin kaksi kertaa päivässä Raahesta Ouluun kunhan vain jaksat olla sinnikäs ja tutkia aikatauluja tai istuskella linja-autoasemalla tunnista muutamaan ja odotella.Totuuden nimissä sitä saattaa päästä jopa kolmekin kertaa, mutta en jaksanut tarkastella aikatauluja.
Junallakin pääsee, kunhan tarkastat meneekö Vihantiin tilaustaksi vai linja-auto vai meneekö kumpaakaan. Näin meillä.
Jos aiot liikkua täällä meillä julkisella liikenteellä niin aikatauluja on löydettävä ja niitä tutkittava. Muuten liikkuminen on mahdotonta.
Päättäjät tykkäävät kyllä puhua julkisen liikenteen puolesta, kun haluavat olla tosi tärkeitä ja tärkeän tuntuisia ja järkeviä, mutta siihen se sitten jääkin. Miten voi puhua jostain jos ei ole kokemusta tai vertailupohjaa esittämäänsä asiaan. Sitä sanotaan populismiksi! Eli puhut asiasta joka on päivän polttava puheenaihe ja josta muutkin puhuvat...se tuntuu hienolle ja tärkeälle.
Olen aina tiennyt politiikan höpöstelyksi, vaikka se terminä tarkoittaakin yhteisten asioiden hoitoa ja siinä sitä olisikin työsarkaa, mutta kun aika menee omien ja omien eturyhmien etujen ajossa niin jälki on tämän näköistä, mikä on kaikkien nähtävissä?

No niin. Blogikirjoitteluni on avattu...jutut ovat omiani ja osittain puutaheinää, mutta toivotaan että saan ajatuksillani edes keskustelua aikaisiksi tai pieneksi hetkeksi normaalin ajatuksen virran pysäytetyksi ja lukijani miettimään kirjoittamani tekstin sisältöä. Pyrin kuitenkin jokaiseen tekstiini sisällyttämään myös jonkinlaisen sanoman...

Kommentoikaa rohkeasti, antakaa palautetta ja tuokaa julki omia mielipiteitänne.

Alla pari kuvaa Utrechtin keskustan pyöräparkista..aidan ulko- ja sisäpuolelta




3 kommenttia:

  1. Oulussahan pääsee suht helposti liikkumaan busseilla, siis ainakin teoriassa! Eikä aikaa mene täältä Kiimingin suunnalta kuin 30-45min tuolle alle 20km matkalle. Savonlinnassa sama aika meni 8 km matkalle.

    Suomessa yleensä pääsee kulkemaan hyvin etelä-pohjoinen-etelä-akselilla mutta poikittaisliikennettä ei sitten enää olekaan...tai pääseehän sitä itäänkin jos käy etelässä ensin vaihtamassa kulkuneuvoa.

    VastaaPoista
  2. Meiltä kaupunkiin omalla autolla 15min. Bussilla vähintään 45min (luulisin). Mutta maallahan me asutaankin, Kiimingin perukoilla ;)

    VastaaPoista
  3. Niin, ja noista fillareista tuli Kiina mieleen.

    VastaaPoista