Kyläkoulut
eivät ole ongelma – ne ovat ratkaisu ja siksi ne täytyy pitää auki
Kuulemistilaisuus Jokelassa näytti, mitä paperit eivät
kerro. Meille esittäytyi opettajaryhmä, joka on monitaitoinen, osaava ja
sitoutunut. Useat heistä ovat olleet Jokelassa vuosia ja kertoipa joku
opettajista olleensa vuodesta 2012 – eivätkä he halua minnekään. Niin paljon
puhutusta “pienten koulujen opettajapulasta” ei täällä näkynyt. Kysynkin: mistähän
tämä väite on peräisin ja missä se on todennettu?
Samassa tilaisuudessa vt. sivistyspalvelujohtaja
kyseenalaisti kahteen otteeseen kyläkoulujen opetuksen tason – ja melkein
samassa puheenvuorossa sanoi olevansa ylpeä opetuksen tasosta. Tällainen
ristiriita ei luo luottamusta johtamiseen, varsinkaan tilanteessa, jossa kaikki
koulun opettajat ja rehtori istuvat salissa. Meidän on pystyttävä parempaan: tietoihin
perustuvaan, johdonmukaiseen päätöksentekoon – ja koko palveluverkon
rehelliseen tarkasteluun.
Mistäs tässä oikeasti päätetään?
Virallinen otsikko tarkasteli “palveluverkkoa”. Mutta silti
koko keskustelu pyörii kouluverkon ympärillä. Tämä ei riitä. Palveluverkko =
koko kaupunki, noin 1 100 työntekijää toimialoittain. Jos etsitään säästöjä ja
tehoa, koko verkko pitää olla pöydällä: tekninen toimi, liikunta, kulttuuri,
nuoriso, kehittäminen, työllisyys, hallinto – sekä varhaiskasvatus ja
kouluverkko.
Minun linjani: tarkastellaan koko palveluverkkoa,
ei vain kyläkouluja.
Kyläkoulut nyt:
“voidaan lakkauttaa” – sitten, kun siihen on perusteet
Linja on selvä: kyläkoulut voidaan lakkauttaa, jos oppilaita
ei oikeasti ole. Nyt ei ole se aika. Koulut ovat lähes täynnä. Perheet
muuttavat kyliin juuri koulujen vuoksi – turvallinen, rauhallinen
kasvuympäristö, lyhyet päivät, tutut aikuiset.
Valtuustokollega on tehnyt oppilasmääräennusteita vuodesta
2015. Ne eivät ole pitäneet koskaan paikkaansa. Jos olisimme vuosien varrella
toimineet ennusteiden mukaan, moni koulu olisi jo turhaan kiinni – ja samalla kylien
elinvoima olisi rapautettu.
Perusperiaate: päätökset faktojen perusteella, ei
heilahtavien ennusteiden tai excelin “säästörivien” perusteella.
“Pieniin kouluihin on vaikea saada opettajia”
Jokelan esimerkki romuttaa oletuksen. Opettajia on, he
viihtyvät ja haluavat jäädä. Jos väite opettajapulasta esitetään, täytyy
jostain löytyä dataa…
Virkojen ja hakijoiden määrät kouluittain
2015–2025
Koulutuksen kelpoisuus- ja
täydennyskoulutustiedot
Sijaisjärjestelyt ja
rekrytointien läpimenoajat
Ilman näitä lukuja “opettajapula” on puhetta ilman
todistusaineistoa.
Koko verkko pöydälle: palveluverkko = työntekijämäärä
Raahella on n. 1 096 työntekijää, joista vakinaiset 835,
määräaikaiset 264. Vertailukuntana käytimme Lempäälää, jossa on 816 vakinaista
(karkeana mittatikkuna). Ero on kymmeniä vakansseja – ja se maksaa noin 3milj.
Jos palveluverkkoa laajennetaan tai pidetään liian hajanaisena, henkilöstömäärä
kasvaa. Jos verkkoa tiivistetään harkitusti, henkilöstöä vapautuu luonnollisen
poistuman kautta.
Siksi: palveluverkon tarkastelu = henkilöstörakenteen tarkastelu.
Ei päinvastoin.
Talous: missä säästö on oikeasti?
Kyläkoulujen “aviisissa” vilisee säästöjä. Kun luvut
avataan, kuljetukset, sijoitusryhmät, tukipalvelut ja kiinteistöt syövät sen
helposti. Väärä säästö on kallein säästö.
Teknisen toimen investoinnit ja
jaksotus (sillat, päällystykset, kalusto).
Vuokratiloista luopuminen &
omien tilojen maksimikäyttö.
Kehittämis- ja
hankekokonaisuuksien priorisointi: vain mitattava hyöty.
Työllisyys- ja
projektihenkilöstön rahoitus: hankkeilla, ei kaupungin pussista.
Hinnastot (liikuntapaikat,
tilavuokrat) – paikallisille kohtuullinen, ulkokunnille & kaupallisille
markkinaehtoinen.
Kyläkoulut eivät ole budjetin suurin ongelma. Niiden
sulkeminen tuottaa usein näennäissäästöä ja todellisia haittoja (pitkät
kuljetukset, perheiden muutot, kiinteistöjen jäämät kulut).
Lempäälä-verrokki:
vähemmän väkeä, vähemmän kustannuspainetta
Lempäälä on hyvä verrokki: kasvukunta, joka on pystynyt
investoimaan (mm. liikuntaan) ilman että organisaatio paisuu kohtuuttomaksi.
Meidän johtopäätös: rakenteet ja priorisointi ratkaisevat enemmän kuin
yksittäiset sulkemiset.
Tavoite Raahessa:
Palvelut tasalaatuisiksi ilman
ylisuurta organisaatiota.
Luonnollinen poistuma +
täyttölupakontrolli → ei irtisanomisia listalle, vaan johdettu sopeutuminen.
Hankerahaa sisään järjestelmällisesti: liikunta (OKM), energia/infra (EAKR/Ely), kulttuuri (Museovirasto/Creative Europe).
90 päivän toimintasuunnitelma: näin edetään heti
Avoin data pöytään
(2 viikkoa)
Koulukohtaiset oppilasmäärät, ryhmäkoot,
tehostetun ja erityisen tuen luvut
Kuljetus km ja -kustannus
kouluittain
Kiinteistö- & energiakulut
kouluittain (omistettu vs. vuokrattu)
Henkilöstö: vakinaiset vs.
määräaikaiset, rekrytointiajat ja hakijamäärät
Sijaisjärjestelyt: saatavuus- ja
kustannusdata
Koko palveluverkko (4 viikkoa)
Tekninen: investointien jaksotuslista
2026–2028, säästökohdat
Kehittäminen: konsultit ja
hankkeet → vain mitattava hyöty
Työllisyys: lakisääteiset
erikseen, muut hankkeilla
Liikunta: Areenan käyttöaste
& hinnasto, Vesipekan liput (+0,5–1 € = +100–200 t€), vanhan hallin purun
ajoitus
Linjaus valtuustoon (90 päivää)
Kokonaisverkkoselvitys päätettävä
– ei yksittäisiä kouluja irti kontekstista
Säästöohjelma: 4 M€ vaje kiinni ilman veronkorotuksia
Reilu peli kyläkouluille
Ei ikuista suojaa – jos oppilaat
oikeasti loppuvat, päätökset tehdään.
Nyt ei lopu. Koulut ovat täynnä,
opettajat sitoutuneita, kylät elävät koulujen varassa.
Siksi: kyläkoulut pidetään auki
ja katsotaan talous kuntoon sieltä, mistä vaikutus on suurin.
Kysymyksiä, joihin olisi hyvä saada vastauksia
Missä asiakirjassa on todennettu
“pienten koulujen opettajapula”? Kouluittain vuodesta 2015 alkaen, kelpoisuudet
ja hakijamäärät.,
Miksi “palveluverkon tarkastelu”
on käytännössä supistettu kouluverkkoon? Missä on koko palveluverkon
analyysi (tekniikka, liikunta, kehittäminen, työllisyys, hallinto)?
Missä ovat
koulu-/päiväkotikohtaiset nettokustannukset (opetus + kuljetus + kiinteistö +
tuki), per oppilas?
Mitä hankerahoitusta (OKM,
EAKR/Ely, BF, Museovirasto) on haettu 2022–2025? Mikä on hakematta ja miksi?
Mikä on Areenan talousmalli
(vuokrat vs. henkilöstö)? Miten varmistetaan, että kustannus katetaan tuotoilla?
Lopuksi
Kyläkoulut eivät ole Raahen talousongelman syy. Ne ovat osa
ratkaisua – vetovoimaa, perheiden päätöksiä, yhteisön selkärankaa. Me olemme
valmiit katsomaan koko palveluverkon läpi ja viemään läpi kovatkin
rakenteelliset päätökset, mutta faktojen pohjalta – ei oletuksien,
ristiriitaisten puheenvuorojen tai epäonnistuneiden ennusteiden.
Kyläkoulut pidetään auki.
Koko palveluverkko pöydälle.
4 miljoonan vaje kiinni ilman veronkorotuksia.
Ja jos nämä eivät riitä on otettava yt-menettely käyttöön – konserniyhtiöitä
johdetaan niin, että niiden talous ei ole uhattuna.
Vielä Vihannin esimerkki – säästö vai kuluerä?
Keskustelussa nostettiin esiin Vihannin kaikkien koulujen
yhdistäminen yhtenäiskouluksi. Viranhaltijoiden mukaan ratkaisulla saavutettiin
noin 30 000 euron säästö. Kuulostaa houkuttelevalta luvulta – mutta
missä on kokonaislaskelma?
Uuden koulun rakentaminen on ollut mittava investointi.
Rakennuskustannukset, ylläpito, energia ja kiinteistöhuolto ovat pysyviä
menoja, jotka kulkevat mukana vielä vuosikymmeniä. Kun nämä lasketaan yhteen,
jää kysymys: paljonko todellista säästöä lopulta syntyy, jos syntyy
lainkaan?
Juuri tästä on kyse myös kyläkouluja koskevassa
keskustelussa. On helppo esitellä pieniä säästösummia yhdistämisten
seurauksena, mutta jos investoinnit ja piilokustannukset jätetään kertomatta,
jää kuva tarkoitushakuiseksi. Kyläkoulujen kohdalla puhutaan usein
näennäissäästöistä, jotka käytännössä katoavat kuljetuksiin, tukipalveluihin ja
rakennusten tyhjilleen jäämisen kustannuksiin.
Periaate on selvä: päätösten pitää perustua koko
laskelmaan, ei vain yhteen rivin alakulmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti