maanantai 19. toukokuuta 2025

 

Raahen jätehuollon kehittäminen: Konserniyhtiömallin vertailu ja liiketoimintasuunnitelma

  1. Johdanto
    Raahen kaupungin jätehuollon uudelleenorganisointi on ajankohtainen kysymys muuttuneen lainsäädännön, EU:n kierrätystavoitteiden ja paikallisten kehitysnäkymien vuoksi. Tässä asiakirjassa esitetään vaihtoehtojen vertailu sekä konkreettinen suunnitelma konserniyhtiömallista, joka tarjoaa Raahen kaupungille taloudellisesti kannattavan ja strategisesti hallitun tien jätehuollon tulevaisuuteen.

2. Vaihtoehtojen vertailu

Malli

Omistus ja ohjaus

Palvelutaso

Kustannushallinta

Taloudellinen hyöty

Kehityspotentiaali

Nykytila / Kiertokaaren ulkojäsenyys

Rajoitettu ohjaus, 2.6 % omistus

Vaihteleva, sopimuspohjainen

Rajoitettu, taksariippuvuus

Ei tuloutusta kaupungille

Rajoittunut

Täysjäsenyys Vestiaan

Yhteisomistus, lautakuntaedustus

Hyvä, alueellinen malli

Yhteiset investoinnit, skaalautuvuus

Ei tuloutusta kaupungille

Kohtalainen

Konserniyhtiö Raahessa

100 % Raahen omistus

Räätälöitävissä

Täysi oma kustannus- ja investointiohjaus

Voidaan tulouttaa kuten Raahen Energia Oy ja Vesi Oy

Korkea, myös laajentumismahdollisuus

Lisäksi konserniyhtiömallissa on:

  • Mahdollisuus hyödyntää tuotot kaupungin hyväksi, kuten Raahen Energia Oy ja Raahen Vesi Oy.
  • Paikallisen päätäntävallan säilyminen ja omistajaohjauksen mahdollistaminen
  • Kustannusvaikutukset kotitalouksille ja yrityksille hallittavissa
  • Mahdollisuus kilpailuttaa jätteenkuljetuspalveluita yksityistalouksille ja yrityksille
  • Nykyisen jäteaseman ja muun infran tehokas hyödyntäminen
  • Mahdollisuus rakentaa biokaasulaitos, joka tuottaa lämpöä Raahen Energian kaukolämpöverkkoon
  • Mahdollisuus sopimuksiin paikallisten jätekeräysyrittäjien kanssa, jotka voivat tarjota palveluita suoraan asiakkaille 
  1. Liiketoimintasuunnitelma: Raahen jätehuollon konserniyhtiö

3.1 Tavoite


Perustaa Raahen kaupungin 100-prosenttisesti omistama osakeyhtiö, joka hoitaa jätehuollon operatiiviset tehtävät ja kehittyy kannattavaksi liiketoiminnaksi tulouttaen kaupungin kassaan voittoa kuten Raahen Energia Oy ja Vesi Oy. Samalla parannetaan omistajaohjausta ja alueellista vaikutusvaltaa.
 

3.2 Palveluvalikoima

• Sekajäte ja polttokelpoinen jäte
• Bio- ja pakkausjäte (yhteistyö Kiertokaaren kanssa tai oma kapasiteetti)
• Jäteasema- ja lajittelupistepalvelut
• Yrityspalvelut ja rakennus-/purkujätteet
• Asiakasneuvonta, digitaaliset palvelut, raportointi
 

3.3 Kalusto ja infra

• Alkuvaiheessa leasing ja alihankinta
• Pitkällä aikavälillä oma kalusto
• Hyödynnetään olemassa oleva jäteasema ja lajitteluinfra, joka on jo osittain valmiina
• Investoidaan siirtokuormausasemaan ja älykeräysjärjestelmiin vaiheittain
• Rakennetaan vaiheittain biokaasulaitos, jonka tuottama energia integroidaan Raahen Energian kaukolämpöverkkoon
• Kaluston osalta edetään kevyesti: kaupungilla on omaa ydinkalustoa välttämättömiin tehtäviin, mutta merkittävä osa jätteenkuljetuksesta ja -palveluista hankitaan paikallisilta jätehuoltoyrittäjiltä sopimuspohjaisesti. Tämä vähentää investointitarvetta, lisää joustavuutta ja tukee paikallista elinkeinoelämää.
 

3.4 Asiakashallinta

• Oma digitaalinen alusta tilauksille, laskutukselle ja asiakaspalautteelle
• Integrointi kaupungin asiakasrekistereihin
 

3.5 Talous ja rahoitus

• Alkuvaiheen rahoitus kaupungilta tai konsernin sisältä
• Tulot: asiakasmaksut, palvelumaksut, materiaalien myynti
• Mahdollisuus EU/ELY-hanketukiin
• Investointien vaiheistus (1–5 vuotta)
• Tavoitteena positiivinen liiketulos 3 vuoden kuluessa ja vuosittainen tuloutus kaupungille
• Kannattavuuteen vaikuttavat asiakasmäärä, logistiikan tehokkuus, materiaalien myyntihinta ja kilpailukykyiset palvelumallit
• Arvioitu liikevaihto 3. toimintavuonna: 2–3 M€, käyttökate 10–15 %, nettotulos 150 000–300 000 €
 

3.6 Laajentuminen ja liiketoiminta

• Palveluiden tarjoaminen myös yrityksille ja naapurikunnille
• Jätteen jatkojalostus ja energiahyödyntäminen
• Kilpailutusosaamisen kehittäminen markkina-alueilla
• Tavoitteena kannattava ja laajeneva jätealan liiketoiminta
 

3.7 Riskit ja hallinta 

Riski

Hallintakeino

Liian nopeat investoinnit

Vaiheistus ja talousseuranta

Kilpailuneutraliteetti

Erottelu markkina- ja kuntatoiminnoissa

Kumppanien reaktiot

Avoin viestintä ja yhteiskehittely

Lainsäädäntömuutokset

Asiantuntijaseuranta

Osaamisvaje

Rekrytointi, koulutus, kumppanit

  1. Aikataulu (luonnos)

Aika

Toimenpide

Q3/2025

Poliittinen päätös ja yhtiön perustaminen

Q4/2025

Operatiivinen valmistelu, johdon nimeäminen

Q1/2026

Digitaaliset palvelut ja henkilöstörakenteen luonti

Q2/2026

Ensimmäiset palvelut ja asiakasviestintä

2027–2028

Laajentuminen ja uudet asiakassegmentit

 5. Johtopäätös

Raahen oma jätehuoltoyhtiö mahdollistaisi kunnallisen jätehuollon uudistamisen ilman, että ohjausvalta siirtyy alueyhtiöille. Samalla avautuu mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa, kehittää palvelua ja varmistaa, että jätehuolto on tulevaisuudessa paitsi vastuullista, myös tuottavaa.
Raahessa ei ole estettä sille, että jätekin voisi muuttua kullaksi. Kaupungilla on jo nyt kaikki ainekset kasassa: infra, osaaminen ja tarve. Tarvitaan vain poliittinen päätös ja rohkeus toteuttaa se.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti