Virkakoneiston
varjossa – Onko Suomen julkinen sektori kasvanut yli tarpeen?
Suomi on pieni maa – mutta sen julkinen sektori on kaikkea muuta. Tuoreimpien tietojen mukaan meillä on noin 705 000 työntekijää julkisella sektorilla. Kun väestöä on 5,4 miljoonaa, tämä tarkoittaa, että joka seitsemäs suomalainen työskentelee valtion, kuntien tai hyvinvointialueiden leivissä.
Moni näistä työpaikoista on ehdottoman tärkeä. Kukaan ei
halua kyseenalaistaa opettajien, hoitajien tai pelastushenkilöstön arvoa. Mutta
kun kokonaiskuvaa tarkastelee, herää vakava kysymys: tarvitsemmeko todella
näin massiivista koneistoa – hallitsemaan näin pientä kansaa?
Vertailun vuoksi: Virossa julkisella sektorilla
työskentelee noin 132 000 henkeä. Se on vähemmän kuin viidesosa Suomen
määrästä, vaikka väestöero on pienempi – Viro on 1,4 miljoonan ihmisen maa.
Siellä julkinen sektori on n. 9,4 % väestöstä, Suomessa vastaava luku on
13,1 %. Puhutaan siis merkittävästä rakenteellisesta erosta.
Mitä virkakunnan lakko paljastaisi?
Ajatellaanpa hetki: mitä tapahtuisi, jos koko julkinen
hallinto – tai laajemmin julkinen sektori – menisi kuukaudeksi lakkoon?
Paljonko yhteiskunta oikeastaan kärsisi? Entä paljonko veronmaksajat
säästäisivät?
Kaksi skenaariota, kaksi todellisuutta:
- Koko
julkinen sektori (705 000 työntekijää) lakossa
- Keskimääräinen
kuukausipalkka: 3 500 €
- Sivukulut
+30 %
- Kuukauden
säästö: n. 3,91 miljardia euroa
- Vuosikustannus: n. 46,96 miljardia euroa
- Hallinnollinen
virkakunta lakossa (n. 255 000 työntekijää – ilman hoitoa, koulutusta ja
pelastustoimea)
- Kuukauden
säästö: n. 1,16 miljardia euroa
- Vuosikustannus:
n. 13,9 miljardia euroa
Tämä jako kertoo paljon. Terveydenhuollon, opetuksen ja
pelastustoimen ulkopuolelle jää yli 250 000 työntekijää, joiden
toimenkuva ei kohdistu suoraan kansalaispalveluihin – vaan hallinnointiin,
valvontaan, suunnitteluun ja tukitoimintoihin. Tämä valtava koneisto toimii
pääosin toistensa ympärillä, ilman että yksikään potilas tai koululainen heitä
koskaan tapaa.
Hallinto hallinnon vuoksi?
Julkinen sektori on vuosikymmenten saatossa paisunut vähän
kuin varkain. Jokainen uusi tarve on synnyttänyt uuden viran, ja jokainen virka
oman hallinnollisen jatkeensa. Lopputuloksena meillä on koneisto, joka pyörii
osittain vain itsensä vuoksi – ja jolle asetettu tuottavuusvaade on usein
täysin suhteellinen.
Yksityinen sektori kantaa selässään järjestelmää, jonka
kokoa ei enää kukaan uskalla kyseenalaistaa – mutta jonka tehokkuutta moni
epäilee.
Aika tehdä väliarvio
Meidän ei tule purkaa hyvinvointivaltiota – vaan huoltaa
sitä. Rakennemuutos ei ole leikkaamista, vaan järkeistämistä. Eivätkö
samat palvelut voisi syntyä vähemmällä byrokratialla ja pienemmällä
hallinnolla?
Jos kuukauden lakko ei romahduta yhteiskuntaa, ehkä se on
merkki siitä, että osa koneistosta ei ollutkaan kriittistä.
Tämä ei ole hyökkäys virkamiehiä vastaan – vaan
puolustuspuhe kansantaloudelle, joka yskii yhä raskaamman kuorman alla.
Ehkä on aika kysyä: hallinnoimmeko me yhteiskuntaa – vai
hallitseeko hallinto meitä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti